280

سکوت؛ کلمه‌ای طلایی

|
0 دیدگاه

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در طول روز با صداهای زیادی روبه‌رو می‌شویم؛ بعضی از آن‌ها دلپذیرند، بعضی دیگر خیلی دلپذیر نیستند، اما ما به ندرت سکوت را تجربه می‌کنیم. آیا این موضوع مهم است؟

چگونه سکوت می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد؟

در واقع، مهم است. انجمن جهانی اقتصاد اخیرا فهرستی از بدترین شهرها برای آلودگی صوتی را بر اساس بیش از ۲۰۰،۰۰۰ آزمون شنوایی منتشر کرده است. (الکس گری، ۲۷ مارس ۲۰۱۷)

تحقیقات نشان داده است که سکوت، رشد مغز را تحریک می‌کند: در سال ۲۰۱۳ مطالعه ساختار و عملکرد مغز نشان داد که حداقل ۲ ساعت سکوت می‌تواند باعث ایجاد سلول‌های مغزی جدید در منطقه‌ای شود که به یادگیری و یادآوری مرتبط است.

سر و صدا روی سطح استرس تاثیر می‌گذارد؛ افزایش کورتیزول و آدرنالین. مطالعه ای در مجله Heart در سال ۲۰۰۶ نشان داد سکوت می‌تواند تنش را فقط در دو دقیقه کاهش دهد.
سکوت برای بدن و مغز نسبت به گوش دادن به موسیقی است آرامش‌بخش‌تر است که توسط کاهش فشارخون و افزایش جریان خون به مغز اندازه گیری شده.
سکوت در طول روز باعث افزایش خواب و کاهش بی‌خوابی می‌شود. ما همه در مورد ریلکس کردن قبل از خواب را شنیده‌ایم، اما تعداد کمی از ما آن را در مورد خودمان اعمال می‌کنیم.
تحقیقات در طول قرن بیستم آلودگی صوتی به افزایش بیماری‌های قلبی و وزوز گوش ربط داده است. سازمان بهداشت جهانی آن را به طاعون مدرن تشبیه کرده.

Conor O’Shea نویسنده Lifehack دریافت که در یک استراحت و ریلکس کردن برای ۱۰۰ نفر، افزایش آگاهی و زمان بیشتری برای بازتاب شخصی صورت گرفت؛ فضایی برای گوش دادن به صدای درونی خود و تصمیم‌گیری‌های اندازه گیری شده.

قادر به تمرکز بیشتر خواهید بود. به نظر بسیار واضح است اما چه تعداد از ما سعی می‌کنیم گزارشی را با سروصدا با همکاران خود به پایان برسانیم و چند نفر از جوانان در مورد گوش دادن به موسیقی در هنگام درس خواندن اصرار دارند؟ مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این کار مفید نیست.

کاهش ورودی حسی به ما کمک می‌کند تا منابع شناختی را بازگردانی کنیم. دیگر احساس دستپاچگی و اضمحلال نمی‌کنیم. سپس می‌توانیم خلاقیتمان را بروز دهیم و رویاپردازی، خیال‌بافی و مدیتیشن کنیم. وقتی که به خودمان این زمان آرام تاثیرگذار را می‌دهیم درمی‌یابیم، همانطور که هرمان ملویل نوشت:

همه‌ی چیزهای عمیق و احساسات توسط سکوت ادامه می‌یابد و دربرگرفته می‌شود.

Caroline Myss:

روح همیشه می‌داند که چه باید بکند تا خود را درمان کند. چالش این است که ذهن خود را خاموش و ساکت سازید.

اینکه چطوراین کار را انجام می‌دهید به خودتان بستگی دارد، اما یک مدیتیشن تنفس ۱۰ دقیقه‌ای را در سکوت کامل، مرا آرام می‌کند و به من اجازه می‌دهد تا روی وظیفه‌ای که بر عهده دارم، تمرکز کنم. من شروع به اولویت بندی کردم به طوری که وظایف غیرضروری فقط تبدیل به غیرضروری شدند!

نقل قول مورد علاقه من به آبراهام لینکلن نسبت داده شده است:
بهتر است که ساکت بمانید و احمق باشید تا صحبت کنید و همه‌ی شک‌ها را از بین ببرید

آخرین نکته این است که باید یاد بگیریم که سکوت اغلب بهترین استراتژی نه تنها برای خودمان، بلکه برای دیگران نیز است. همه نمی‌خواهند نظرات شما را بشنوند و قبل از اینکه ما صحبت کنیم باید از خودمان بپرسیم که چه کسی این از حرف سود می‌برد؟ آیا این خوب است؟ آیا باید این را بگویم؟

Anon:

فقط وقتی حرف بزنید که احساس کنید کلمات شما بهتر از سکوت هستند.
بنابراین سکوت بدون شک طلایی است و برای سلامتی ما خوب است و شما باید هر روز تلاش کنید تا این موقعیت  را به دست آورید. من شما را با این نقل قولی از Deepak Chopra ترک می‌کنم:

هیچ جایگزینی برای الهام، دانش و پایداری خلاقی که از دانستن اینکه چگونه با هسته سکوت درونی خود تماس بگیرید، وجود ندارد.
هیس…

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.