246

چگونه می‌توانید بفهمید که خواب شما کافی نیست؟

|
0 دیدگاه

اگر خواب کافی نداشته باشید، بدن شما به زودی علائم آن را نشان خواهد داد.

چگونه می‌توانید بفهمید که خواب شما کافی نیست؟

با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد

اگر خواب خوبی نداشته باشید، پوست شما ممکن است به زودی آن را نشان دهد. برخی مطالعات پیوندی میان کمبود خواب و آکنه پیدا کرده‌اند، که شاید مربوط به چگونگی کنترل هورمون‌ها در بدن شما باشد. محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن را هم متزلزل می‌کند، بدن شما را در مقابل مشکلات بسیاری قرار می‌دهد.

چشم‌های شما خوب به نظر نمی‌آید

قرمزی، پف کرده، تیرگی زیرچشم و بادکردن، همه نشانه‌ی این هستند که شما به اندازه کافی نمی‌خوابید. مطالعات نشان می‌دهد که محروم شدن از خواب باعث افزایش چین و چروک، خطوط، تورم و افتادگی می‌شود. چرا؟ ممکن است بدن شما کنترل هورمونی و بازسازی بافتی که در مراحل عمیق خواب اتفاق می‌افتد، از دست بدهد.

وزن شما افزایش می‌یابد

هنگامی که یک استراحت شبانه خوب داشته باشید، بدن شما به درستی می‌تواند هورمون‌هایی را که بر احساس گرسنگی، گرلین و لپتین، تاثیر می‌گذارند کنترل کند. بدون آن‌ها، ممکن است تمایل به خوردن، بیش از حد نیاز داشته باشید، که می‌تواند وزن شما را افزایش دهد.

هوس غذاهای بی‌ارزش را می‌کنید

بعد از یک شب بیخوابی، احتمال بیشتری برای انتخاب چیزبرگر و چیپس و سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد. مغز محروم از خواب بیشتر احتمال دارد که تنقلات و غذاهای ناسالم را طلب کند. ممکن است قضاوت و تصمیم‌گیری زمانی که شما خسته هستید، به اندازه دقیق نیست، که باعث می‌شود که دیگر خواسته‌های شما پیروز شوند.

کافئین بیشتری می‌خورید

تعجبی ندارد؛ اگر ۲ فنجان جو معمول قطع نمی‌شود، ممکن است به اندازه معمول استراحت نداشته باشید.

کافئین ممکن است مانند پاسخی برای خواب کم به نظر برسد اما به سرعت می‌تواند بخشی از یک مشکل شود. در کوتاه مدت، انتخاب قهوه یا نوشیدنی‌ گازدار ممکن است شما را بیشتر هشیار کند، اما در دراز مدت، می‌تواند منجر به بی‌خوابی یا اضطراب شود.

بدخلق و دمدمی مزاج می‌شوید

تحریک‌پذیری نشانه‌ای از خواب ضعیف است. یک مطالعه افراد را محدود به ۲/۴۱ ساعت خواب شبانه به مدت یک هفته کرد. نتیجه: مردم تحت فشار، عصبانی و خسته از لحاظ ذهنی. آن‌ها زمانی که به برنامه‌ی معمول خود بازگشتند احساس بهتری داشتند.

احساس افسردگی می‌کنید

افسردگی و خواب کم نیز نزدیک به هم هستند. بدتر اینکه، آن‌ها رابطه‌ی متقابل دارند؛ افسردگی می‌تواند به کم خوابی منجر شود، و همچنین ممکن است برعکس این هم اتفاق بیافتد.

تمرکز و حافظه کاهش می‌یابد

حتی کمی خواب کمتر، فقط ۲ ساعت از دست دادن، اگر معمولا ۸ ساعت در شب می‌خوابید، می‌تواند شما را سست کند و تمرکز و حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. این امر ممکن است باعث کاهش مهارت و کارآیی شما در سر کار یا بدتر در پشت فرمان ماشین شود. بیش از یک سوم افراد چرت زدن هنگام رانندگی را تایید کرده‌اند.

صبح‌ها ناخوشایند می‌شوند

علت پزشکی بیدار شدن از خواب با گلودرد، خشکی دهان یا سردرد می‌تواند به علت خواب ناکافی باشد، برای مثال آپنه خواب، خروپف و یا ریفلاکس اسید. اگر به طور مداوم متوجه علائم شدید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند بفهمد که آیا دارو یا درمان دیگری می‌تواند به شما کمک کند یا نه.

استراحتی را که نیاز دارید داشته باشید

اکثر بزرگسالان نیاز به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب دارند. اطمینان حاصل کنید که این ساعات پرآسایش هستند:

برنامه‌ریزی شده عمل کنید، یعنی هر ور زدر یک ساعت مشخص به خواب بروید و از خواب بیدار شوید.
اتاق خود را خنک، آرام و تاریک نگه دارید.
ورزش منظم، به ویژه بدنسازی که باعث پمپاز قلب می‌شوند. این امر ممکن است باعث بهبود خواب عمیق شود.
یک خواب خوب در شب، بدن و ذهن را تعمیر می‌کند، که به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل کارهای خود را انجام دهید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.