271

حقایق پنهان مکمل‌های‌ قبل تمرین ورزشی

|
0 دیدگاه

همه ورزشکاران، می خواهند بیشترین استفاده را از انجام ورزش ببرند؛ مکمل‌های قبل تمرین نیز مدعی هستند که این کار را برای تان خواهند کرد و با خوردن این مکمل ها بیشترین تأثیر را از ورزش خواهید برد.

حقایق پنهان مکمل‌های‌ قبل تمرین ورزشی

 همه ورزشکاران، می خواهند بیشترین استفاده را از انجام ورزش ببرند؛ مکمل‌های قبل تمرین نیز مدعی هستند که این کار را برای تان خواهند کرد و با خوردن این مکمل ها بیشترین تأثیر را از ورزش خواهید برد.

همین ادعاها باعث می شود تا هر ورزشکاری وسوسه شده و این مکمل ها را به امید افزایش سطح انرژی، افزایش قدرت عضلانی و بالا رفتن تاب و توان خود در حین تمرینات مصرف کند.

این مکمل های پیش از ورزش، حاوی ترکیباتی مانند کافئین یا کراتین است؛ اما آیا این مکمل ها اثربخشی لازم را داشته و با وجود چنین ترکیباتی مورد اطمینان هستند؟

اما به نظر، مصرف چنین مکمل هایی فقط باعث تغییر در احساسات فرد می شود؛ بسیاری از محتویات موجود در این مکمل ها تنها باعث می شود تا فرد مصرف کننده، به اصطلاح احساس سوپر شارژ شدن (یعنی داشتن انرژی زیاد) داشته باشد.

مصرف این مواد باعث افزایش جریان خون، شدت ضربان قلب و تمرکز فرد شده و کمی احساس شادابی بیشتر به فرد دست خواهد داد؛ اما به هیچ وجه فرد را عضلانی، قوی تر یا سریع تر از قبل نخواهد کرد.

البته مصرف مکمل هایی با چنین محتویاتی مانند کراتین، کافئین و بتا آلانین (آمینو اسیدی است که در تمامی عضلات اسکلتی وجود دارد) بر روی ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان اثر متفاوتی داشته و باعث بهبود عملکرد آنها می شود؛ شاید برای کسانی که ورزشکار حرفه ای نبوده و به اصطلاح تازه کار هستند، چنین اثرگذاریِ قابل مشاهده ای نداشته باشد.

باید مراقب باشید، زیرا بعضی از مکمل های موجود در بازار ممکن است حاوی مواد و افزودنی های غیرمجاز و حتی خطرناک باشد؛ یکی از این مواد افزودنی مضر و خطرناک محرک، آمفتامین است.

حتی بعضی از مکمل های حاوی مواد مجاز نیز می توانند خطرناک باشند؛ مثلا حاوی مقادیر زیادی کافئین باشند، که بر روی ضربان قلب اثر منفی گذاشته و به بدن آسیب جدی می رساند.

در مورد تاثیر کافئین بیشتر بدانید

بر طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت مصرف کافئین باعث بهبود عملکرد بدنی فرد قبل از تمرین خواهد شد.

در طی این تحقیق، مردانی که قبل از تمرین کافئین مصرف کرده بودند، می توانستند در تمرینات ددلیفت و پرس سینه وزنه های سنگین تری را در مقایسه با مردانی که کافئین مصرف نکرده بودند، بلند کنند.

همچنین در طی این مطالعه متوجه شدند که دونده ها و قایقرانان نیز بعد از مصرف یک دوز کافئین، ظرفیت انجام تمرینات هوازی شان افزایش یافته و تحمل شان برای انجام تمرینات سرعتی بیشتر می شود.

با همه اینها باید مراقب میزان کافئین مصرفی تان باشید؛ زیرا بعضی برخی مکمل های پیش از تمرین ورزشی حاوی مقادیر زیادی کافئین بوده و مضر هستند.

این را هم در نظر داشته باشید که شاید یک نفر کافئین بسیار زیادی مصرف کند ولی مشکلی برایش پیش نیاید، اما شخصی که از آریتمی قلب (بی نظمی ضربان قلب) رنج می برد ممکن است با مصرف مقدار کمی قهوه دچار ایست قلبی شود.

در هنگام انتخاب مکمل های پیش از تمرین دقت کنید، زیرا بر طبق مطالعاتی که بر روی محصولات موجود در بازار صورت گرفته، بیش از ۴۵ درصد این مکمل ها حاوی مقدار زیادی کافئین است؛ بنابراین هوشیار باشید.

به عنوان مثال یکی از این مکمل ها حاوی ۴۳۵ میلی گرم کافئین یعنی حدود ۴ لیوان قهوه به ازای هر وعده مصرفی بوده است؛ مکمل هایی که حاوی تنها یک دوز (یک فنجان) قهوه هستند، مشکل خاصی ایجاد نخواهند کرد، اما اگر چند فنجان دیگر به این مقدار اضافه شود، بدون شک فرد احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته و ضربان قلب او افزایش می یابد.

کراتین و آمینواسیدها

مکمل های ورزشی، در کنار کافئین حاوی مقادیر کمی کراتین نیز هست؛ طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۳، ورزشکارانی که از مکمل های حاوی کراتین استفاده می کردند، نسبت به دیگر ورزشکاران با گرفتگی عضلانی و کم آبی کمتری روبه رو بودند.

اما کراتین هم، مانند قهوه باید در مقادیر مناسب و منطقی مصرف شود؛ در غیر این صورت به فرد آسیب جدی خواهد زد؛ ن

هایتاً با هفته ای یک یا دو بار استفاده به نتیجه مطلوب رسیده و آسیبی هم به بدن تان نخواهد رسید؛ اما برای داشتن تمرینات حرفه ای تر، فقط مصرف مکمل حاوی کراتین کافی نیست؛ به یاد داشته باشید که برای دستیابی به بهترین نتیجه باید سرسختانه تمرین کنید.

جدی و سرسختانه ورزش کردن نکته بسیار مهمی است؛ بسیاری از افرادی که به باشگاه می روند، حدود ۹۰ درصد از وقت خود را مشغول صحبت کردن و استراحت بعد از وزنه زدن هستند؛ این اشتباه محض است، اگر به دنبال تأثیر حداکثری هستید باید تلاش کنید.

شخصیت دیگر

در پایان لازم است بدانید که، براساس مطالعاتی که صورت گرفته، متأسفانه بیشتر مکمل ها مقدار کراتین موجود در محصولات شان را بر روی برچسب محصول ذکر نمی کنند.نکته دیگری که باید در مورد مکمل ها بدانید این است که سازندگان آنها بعد از چهار یا پنج ماه، ترکیب محصولات و میزان مواد موجود در آن را تغییر می دهند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.