265

چگونه از ديابت نوع ۲ پيشگيري كنيم.

|
0 دیدگاه

رژيم غذايي سالم و برنامه ورزشي نه تنها باعث تناسب اندام شما مي شود.

چگونه از ديابت نوع ۲ پيشگيري كنيم.

بلكه وضعيت سلامتي شما را بهبود مي بخشد و مي تواند از پيشرفت بيماريهاي زيادي جلوگير كند. هاروارد در مطالعات اخير بيان مي كند كه ورزش مناسب و آرام و رژيم غذايي از ابتلا به ديابت نوع ۲ كه معمولترين نوع ديابت است، پيشگيري مي كند.

مطالعات قطعي و ثابت شده نشان مي دهد كه با تغيير مناسب روش زندگي، بيش از ۹۰ درصد از ديابت پيشگيري مي شود. همچنين تغيير روش زندگي به طور قابل توجهي خطر ابتلا به بيماري را در افرادي كه آماده بروز علايم و پيشرفت بيماري اند تا ۵۸ درصد كاهش مي دهد.

بيش از ۹۰ درصد مبتلايان انواع ديابت را مبتلايان به ديابت نوع ۲ تشكيل مي دهند. ديابت نوع ۲ زماني اتفاق مي افتد كه بدن نتواند به طور مناسب انسولين خون را استفاده كند. ابتلا به انواع ديابت در جهان به سرعت در حال افزايش است. بيش از ۱۶ ميليون آمريكايي مبتلا به يكي از انواع ديابتند.

ديابت نوع ۲ يك بيماري دوران كهولت به نظر مي رسد و نه بيشتر. اما امروزه در بين افراد جوانتر شايع شده است.

ديابت بيماري است كه داشتن پيش زمينه ژنتيكي در آن خطرناك است. اگر اين ژنها را داريد و در معرض خطر پيشرفت ديابت هستيد، با دقت در روش زندگي به خوبي مشخص مي شود، كه آيا اين ژنها فعالند يا نهفته باقي مي ماند.

نكته مهم اينكه هاروارد در تحقيقاتش بيان كرده ۹۱ درصد از مردم با كنترل وزنشان، خوردن غذاي سالم، ورزش مناسب و ترك نوشابه هاي شيرين و سيگار مي تواند از ديابت جلوگيري كند.

چاقي يكي از دلايلي است كه افراد را در معرض ديابت قرار مي دهد. نزديك به ۶۱ درصد از افرادي كه دچار ديابتند، چاقند يا مشكلات وزني دارند. مورد مهم ديگر اينكه زنان چاق با پياده روي منظم مي توانند بسادگي تا ۲۴ درصد خطر بيماري را از بين برند. ارتباط نزديكي بين ورزش و ديابت وجود دارد،

ورزش بيشتر خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد. آنهايي كه ۷ ساعت يا بيشتر در هفته ورزش مي كنند ۲۹ درصد خطر ابتلاي كمتري نسبت به كساني كه يا ورزش نمي كنند يا كمتر از ۳۰ دقيقه در هفته ورزش مي كنند دارند.

خوردن غذاي سالمي كه حاوي مواد فيبري بالاست و چربي و چربي هيدروژنه (مثل سيب زميني سرخ كرده) كمتري دارد. باعث كاهش خطر ابتلا به ديابت مي شود.

فلفل ممكن است تنها ادويه غذايي نباشد. كپسيزين (يك تركيب شيميايي دانه دانه شده است) تركيب پروتئيني است كه در فلفل يافت مي شود و فلفل ها بطور قابل توجهي سطح قند خون را پايين مي آورند و سطح انسولين را افزايش مي دهد. البته هنوز كاملآ ثابت نشده است كه فلفل باعث رهاسازي انسولين مي شود يا با كاهش خوردن فلفل انسولين كمتري آزاد مي شود.

همچنين مقادير بالاي آسپرين قند خون را كاهش مي دهد و يك درمان مؤثر ديابت است، اما محققين هشدار دادند اثرات زيان آور مقادير بالاي آسپرين نيز بيشتر از فوايد آن است. (مثل خونريزي روده اي، سرگيجه و حالت تهوع).

در برخي بيماري ها ديده مي شود كه كنترل چنداني روي آنها نداريد اما ديابت نوع ۲ بخوبي با كنترل وزن، ورزش، خوردن غذاي سالم و ترك نوشابه هاي شيرين و سيگار قابل پيشگيري است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.