1287

چگونه هموگلوبین پایین خون را بالا ببریم؟

|
0 دیدگاه

هموگلوبین یک مجموعه است،ترکیب غنی از آهن است که در خون یافت می  شود.

چگونه هموگلوبین پایین خون را بالا ببریم؟

عملکرد اصلی آن حمل اکسیژن است به سلولهای قسمتهای مختلف بدن از ریه.عملکرد مهم دیگر آن دور کردن دی اکسید کربن از سلول ها و حمل آن به ریه ها می باشد.غلظت نرمال هموگلوبین خون در مردها ۱۳.۵-۱۸گرم بر دسی لیتر و در خانم ها ۱۲-۱۶ گرم بر دسی لیتر  است.

اگر شما هموگلوبین پایین خون دارید میتوانید آن را با تغییر رژیم غذایی بالا ببرید،تلاش کنید درمان طبیعی را در پیش بگیرید و در صورت لازم از درمان پزشکی استفاده کنید.قدم نخست را در پایین دریافت و آغاز کنید.

 ۱-غذاهای غنی از آهن بخورید

آهن یک عنصر مهم در عملکرد هموگلوبین است.اگر شما ازمیزان هموگلوبین پایین رنج میبرید مصرف غذاهای سرشار از آهن خود را افزایش دهید مانند:

 جگر
گوشت
میگو
گوشت گاو
توفو
اسفناج
آناناس
آجیل هایی  مانند بادام.
اینها باید با احتیاط مصرف شوند برای جلوگیری از واکنش های آلرژیکی بدن.

۲-مصرف ویتامین هایتان را آفزایش دهید

ویتامین ث میتواند جذب آهن در بدن را تسهیل کند.میتوان ویتامین ث در میوها و سبزیجات زیر وجود دارد:

پرتقال
انبه
نارنگی
توت فرنگی
کلم
بروکلی
فلفل
اسفناج

۳-غذا های غنی از اسید فولیک بیشتری بخورید.

اسید فولیک در عملکرد گلبول های قرمز خون نقش حیاتی دارند.غذاهای که سرشار از اسید فولیک هستند عبارتند از:

حبوبات
بادام زمینی
جوانه گندم
جوانه ها
کلم بروکلی
آجیل

 اگر در رژیم غذایی شما مقدار زیادی ویتامین ث موجود است ،توصیه می شود کمی بیشتر از ویتامین ث اسید فولیک بخورید چون باعث می شود بدن فولیک اسید را دفع کند.

۴- غلات کامل را بخورید.

غلات و حبوبات،پاستاها و نانهایی که از غلات کامل درست شده اند غنی از آهن هستند. همانگونه که گفتیم آهن عنصر اصلی عملکرد هموگلوبین است(خون  به آن نیاز دارد از پروتئین)خوردن این غذاها میتواند سطح آهن شما را بالا ببرد،همنین در بالا بردن سطح هموگلوبین شما.

 از نان های سفید ،غلات و حبوبات، و پاستاهای سفید دور بمان. مواد مغذی فراوری شده را از آنها خارج کرده اند،چراکه در نتیجه آن رنگ خود را از دست داده اند.آنها حاوی مقدار کمی مواد مغذی مفید و اغلب حاوی کربوهیدراتهای ساده و شکر هستند.

۵- از خوردن غذاهایی که مانع جذب آهن می شوند پرهیز کنید.

از مسدود کننده آهن پرهیز کنید- اینها آیتم های غذایی هستند که میتوانند توانایی جذب آهن بدن را مسدود کنند .نمونه هایی از این نوع غذاها:

جعفری
قهوه
شیر
چایی
کولا
مقداربیش از اندازه آنتی اسیدها

غذاهای که ار فیبر و کلسیم غنی هستند

۶-سعی کنید کمتر گلوتن بخورید.

گلوتن نوعی پروتئین است که از غلات به دست می آید.برای برخی افراد حساس به گلوتن ،مصرف غذاهایی که حاوی گلوتن هستند میتواند به دیواره روده گوچک آنها آسیب برساند که به نوبه خود میتواند اختلال در جذب مواد مغذی موجود در کلسیوم،چربی،فولات و آهن ایجاد کند.

 امروزه،رژیم غذایی فاقد گلوتن ناخوشایند نیست.رستورانهای زیادی هستند که افرادی به خوردن گلوتن نیاز دارند را در خود جای می دهند و گلوتن روی بسیاری از تولیدات مغازه های خواروبار فروشی برچسب گذاری شده.

2 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.