400

نمک نیاز ضروری بدن اما…

|
0 دیدگاه

میزان نمک نان مصرفی در اندازه ای کوچک بیشتر از حد مجاز مصرفی روزانه نمی باشد ولی زمانیکه مدام در طی روز مصرف شود به تدریج درصد نمک را در بدن افزایش داده و در طولانی مدت فرد را بیمار می کند

۵ ماده غذایی که بیشترین مقدار نمک را در محتوای خود جا می دهند

“نمک ترکیبی ضروری برای بدن بوده که در صورت زیاده روی می تواند کاملا برعکس عمل کرده و با بالا بردن فشار خون فرد را با مشکلات جدی رو به رو کند”

این مورد مشخص است که نه تنها مردم آمریکا بلکه بسیاری از مردم دنیا بیش از مقدار مجاز نمک را در طول روز مصرف می کنند. بر اساس مطالعات و آماری که از طرف دولت آمریکا به گوش می رسد برخی از منابع وجود دارند که بر خلاف تصور می توانند بیشترین مقدار نمک را به بدن برسانند. این پنج مورد شامل: نان، پیتزا، ساندویچ، کالباس و گوشت عمل آمده می باشد.

بر خلاف تصور بسیاری، چیپس، بیسکوئیت نمکی و مواردی از این قبیل که به ظاهر بسیار نمکی هستند بعد از این پنج مورد در لیست موارد غذایی مضر قرار می گیرند.

بر اساس گفته های کوآدر (Zerleen Quader)، تحلیلگر از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (U.S. Centers for Disease Control and Prevention): “بسیاری از مردم آمریکا بیشتر از حد مجاز نمک مصرف می کنند و این به دلیل خوردن ۲۵ نمونه از غذاهایی می باشد که دارای بیشترین میزان نمک می باشند.”

در این میان اطلاع از این غذا هاب پر نمک به افراد کمک خواهد کرد تا نمک دریافتی خود را کنترل کنند.

طبق گفته های انجمن قلب آمریکا (American Heart Association)، سدیم یکی از مواد معدنی ضروری بدن به شمار آمده که به تعادل سازی مایعات بدن کمک می کند، اما زمانیکه مقدار آن در رژیم غذایی بالا برود ریسک فشار خون بالا رفته که با گذشت زمان خطر ابتلا به حمله و سکته های قلبی نیز در افراد افزایش پیدا می کند.

نمک خوراکی حاوی %۴۰ سدیم می باشد. یک قاشق چایخوری از این ترکیب حاوی ۲٫۳۰۰ میلی گرم سدیم بوده که از میزان مصرف مجاز روزانه بسیار بیشتر است. ا

ین در حالی است که میزان نمک مصرفی روزانه نه تنها از نمکدان بلکه شاید به میزان زیادی از بسته بندی های مواد غذایی خریداری شده از سوپر مارکت ها، غذا های رستوران و انواع فرآوری شده وارد بدن شود.

البته این را باید مد نظر داشت که میزان نمک نان مصرفی در اندازه ای کوچک بیشتر از حد مجاز مصرفی روزانه نمی باشد ولی زمانیکه مدام در طی روز مصرف شود به تدریج درصد نمک را در بدن افزایش داده و در طولانی مدت فرد را بیمار می کند.

یکی از مواردی که می توان از آن طریق نمک مصرفی را کنترل کرد، توجه به قسمت لیبل محصولات خریداری شده بوده که این روش بهترین گزینه جهت انتخاب انواعی می باشند که دارای کمترین میزان نمک در محتوای خود هستند.

زمانی که ترجیح می دهید در خانه آشپزی کنید سعی داشته باشید تا از گیاهان و طعم دهنده هایی جهت جایگزینی نمک خوراکی استفاده کنید.

طبق بررسی های CDC تقریبا %۴۴ از نمک مصرفی افراد تنها از ۱۰ نمونه خوراکی مشخص تامین می شود. این خوراکی ها شامل: نان، پیتزا، ساندویچ، کالباس، گوشت عمل آمده، سوپ ها، بوریتو، تاکو ها-غذا های سنتی مکزیکی-مرغ، میان وعده های پر نمک، پنیر، تخم مرغ و املت می باشد.

در این میان غذا های فرآوری شده نه تنها فشار خون را بالا می برند بلکه ریسک ابتلا به سرطان را نیز در فرد افزایش می دهند.

با توجه به مطالب گفته شده اولین کاری که نیاز است تا به آن توجه شود، تغییر الگوی خرید و استفاده هرچه کم تر از غذاهای فرآوری شده و انواع آماده و فست فود ها می باشد.

پخت و پز همیشه به عنوان بهترین گزینه جهت جلوگیری از غذا های رستوران و فست فود ها به شمار آمده تا از این طریق نه تنها درصد ترکیبات خطرناک و سرطان زا پایین آورده شده بلکه تا میزان چشمگیری صرفه جویی در پول های خرج شده جهت خورد و خوراک نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.