148

چطور از صدا دادن معده جلوگیری کنم؟

|
0 دیدگاه

صدای شکم یا به اصطلاح “غار و غور” کردن معده! اصولا باعث ایجاد ناراحتی برای فرد یا همراهان وی است.

چطور از صدا دادن معده جلوگیری کنم؟

به طور مثال در حین یک جلسه کاری یا کلاس درس و یا حتی انجام تکالیف در کتابخانه! می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی باشد. همچنین نه تنها تمرکز را کم که گاهی اعتماد به نفس فرد را از بین می‌برد. در اینجا به چند راه حل ساده برای جلوگیری از چنین اتفاقی اشاره کرده‌ایم.

۱- نخست آنکه بدانید هیچ موردی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. حتی شما با یک رژیم غذایی سالم چنین چیزی را تجربه خواهید کرد.

این صدا ناشی از آن است که مواد غذایی و مایعات درون معده وارد روده می‌شود و درواقع زمانی رخ می‌دهد که دیواره روده در حال استراحت و مواد غذایی در حال ورود به مجرای روده  هستند. پس از این بابت به هیچ وجه شرمنده نباشید چرا که دستگاه گوارش در حال انجام وظیفه‌‌اش است!

۲- از داشتن وعده‌های غذایی سنگین پیش از جلسه یا کلاس درس و …. خودداری کنید.

وقتی شما غذای سنگین و زیادتری می‌خورید معده از ظرفیت گوارشی بیشتری باید استفاده کند تا غذای شما را هضم کند و بدیهتا برای روانه کردن مواد غذایی به روده صدای بیشتری نیز تولید می‌شود. پس سعی کنید وعده غذایی خود را منظم و ترجیحا پیش از جلسه یا کلاس درس و …. غذای سبکی در برنامه داشته‌باشید.

۳- همیشه چند وعده غذایی کوچک به همراه داشته باشید.

وقتی برای مدتی معده شما خالی باشد صدا می‌دهد و  این ناشی از آن است که معده در حین خالی بودن به ترشح هورمونی می‌پردازد که برای وعده بعدی خود را آماده کند و به مغز این فرمان را بدهد که آماده است.  در این میان می‌توانید با داشتن وعده‌های غذایی مناسب و فاصله منظم میان ناهار و شام از این وضعیت جلوگیری کنید.

همچنین می‌توانید چند میان وعده کوچک به همراه داشته باشید به طور مثال  نوشیدنی‌ها بهترین راه برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی هستند.

۴- از مواد غذایی دیر هضم بپرهیزید.

خیلی وقت‌ها این سنگینی در معده است که باعث ایجاد صدای ناراحت کننده می‌شود. اصولا کربوهیدرات‌ها ایجاد چنین وضعیتی می‌کنند اما این بدان معنا نیست که شما باید این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنید چراکه بدن شما برای تامین انرژی به آنها احتیاج دارد. اما موادی که معمولا برای هضم ایجاد مشکل می‌کنند شامل:

– کلم بروکلی و کاهو – سیب و گلابی – نشاسته‌های دیر هضم مانند ماکارونی و سیب‌زمینی – نخود و لوبیا

همچنین باید توجه داشت که بسیاری از مواد غذایی در حالت خاص بر روی بدن شما تاثیرات این‌چنینی دارند. به طور مثال بسیاری افراد به خوردن شیر حساس هستند.

۵- مشخص کنید که چه زمانی واقعا گرسنه هستید و در زمان‌های مشخص غذا بخورید.

گاهی وقت‌ها شما احساس گرسنگی شدیدی می‌کنید اما این صرفا به دلیل افت قند و یا فعالیت مقطعی ناگهانی است که شما احساس گرسنگی یا تشنگی زیادی می‌کنید.

سعی کنید فعالیت خود و نیز زمان‌های مشخص برای صرف وعده‌های غذایی را از پیش تعیین کنید. این کار نه تنها به افزایش سلامتی جسمی شما کمک می‌کند که از ایجاد صدای شکم جلوگیری می‌کند.

۶- آهسته بخورید و خوب بجوید!

اگر به هنگام غذا خوردن زیاد صحبت کنید و یا درست غذا را نجوید بدیهتا معده کار بیشتری برای هضم غذای نجویده خواهد داشت! سعی کنید لقمه‌های کوچکتر داشته و  نیز آهسته غذا بخورید.

۷- از خوردن مواد غذایی نفخ‌آور بپرهیزید.

مواد غذایی که در معده شما ایجاد نفخ می‌کنند را بشناسید به طور مثال:

-لوبیا   -شیر   -نخود  -گلابی – انواع غذاهای فست فودی خصوصا غذاهایی که پنیر  دارند

۸- قدم بزنید.

سعی کنید کمی بعد از صرف وعده‌های غذایی اندکی راه بروید حتی اگر شده در منزل!  درست است که این تحرک اندک جایگزینی برای ورزش نیست! اما می‌تواند بسیار برای هضم غذا و تسهیل امر گوارش موثر واقع شود.

۹- به طور منظم  ورزش کنید.

ورزش منظم می‌تواند برای دستگاه گوارش بسیار مفید و یا حتی ضروری باشد. وقتی شما تحرک نداشته باشید بدیهتا اضافه وزن خواهید داشت که خود به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی بر دستگاه گوارش شما شود.

۱۰- دقت کنید اگر در هنگام استرس، معده شما صدا می‌دهد.

این سیگنال در هنگام استرس و یا عصبانیت می‌تواند باعث ایجاد صدای معده شود! دقت کنید اگر در طی روز  و در حین فعالیت‌های استرس‌زا این اتفاق میوفتد می‌توانید با کمی ورزش در میانه‌روز  آن را کاهش دهید.

۱۱- سعی کنید غذاهایی که به شما نمی‌سازد را بشناسید.

بسیاری از مواد غذایی لزوما تنها برای شخص شما مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. همانطور که گفته شد بسیاری از افراد ممکن است به خوردن شیر پرچرب حساسیت داشته باشند. در مورادی نادر ممکن است فرد به خوردن ماهی یا شکلات تلخ و بسیاری از مواد خوراکی دیگر حساسیت داشته باشد.

سعی کنید بدن خود را بشناسید و غذای مناسب را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۱۲- دقت کنید اگر سو هاضمه دارید.

تهوع، احساس درد در بالای معده، آروغ زدن زیاد، سیر شدن پس از خوردن مقدار بسیار کمی غذا و … از نشانه‌های سو هاضمه هستند.

در این موارد به پزشک مراجعه کنید. بدانید که سو هاضمه مشکلی جدی نیست اما نیاز به آزمایش‌هایی دارد که می‌تواند در حین این آزمایش‌ها و بدست آمدن بسیاری از نشانه، از  بسیاری از نارسایی‌هایی که در آینده ممکن است رخ دهد جلوگیری شود.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.