474

چطور بدون کیسه صفرا زندگی کنم؟

|
0 دیدگاه

وظیفه کیسه صفرا نگه‌داری مایع زرد رنگ صفرا (BILE) است. این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده از کبد ترشح می‌شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال می‌یابد.

چطور بدون کیسه صفرا زندگی کنم؟

صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک به روده باریک ریخته می‌شود. کار این مایع ایجاد امولسیون پایدار روی چربی‌های غذاست که در دوازدهه انجام می‌گیرد. گاهی اوقات انسان به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شود که در صورت وخامت بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

هنگام جراحی معمولاً پزشک معالج کیسه صفرا را از بدن خارج می‌کند. در این صورت پس از گذشت مدتی مجرای صفرا گشاد می‌شود و کار کیسه صفرا را انجام می‌دهد. در این میان اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به فردی که مورد جراحی قرار گرفته بسیار کمک کند تا مشکلات کمتری را برای هضم مواد غذایی داشته باشد.

۱- نگرانی بابت تغذیه را فراموش کنید!

نخست باید بدانید که بسیاری از مردم می‌توانند بدون داشتن کیسه صفرا به راحتی هر نوع غذایی را هضم کنند. در واقع افرادی که وعده‌های غذایی عادی و با چربی معمول و متوسط را در برنامه غذایی خود دارند هیچگونه نارضایتی از فقدان کیسه صفرا ندارند.

۲- روزهای بعد از عمل، درد زیادی را تحمل می‌کنید!

این درد عادی است و به مرور بهبود می‌یابد. اما اگر درد شما بیش از چند روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

بدیهتا تا چند هفته پس از عمل  به هیچ وجه نباید غذای چرب مصرف کنید اما به مرور این رژیم شامل غذاهای متنوع‌تری می شود و پس از دوره مراقب، می‌توانید هر نوع غذایی را بدون مشکل مصرف کنید.  لازم به ذکر است چاقی و ورم کردن شکم و نیز حالت تهوع در روزهای نخست تا حدی عادی است؛ پس نگران نباشید.

 ۳- رژیم غذایی بعد از دوره مراقبت را رعایت کنید.

تقریبا تمام مردم بعد از جراحی کیسه صفرا شکایتی از فقدان این کیسه ندارند اما گاها مصرف غذاهای پرچرب باعث تحریک دستگاه گوارش و احساس تهوع شدید در فرد می‌شود. بدین‌ ترتیب بهتر است قبل از تناول وعده‌های سنگین غذایی به موارد زیر دقت کنید:

–  از وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید و سعی کنید تا حد امکان آن را به وعده‌های کوچکتر تقسیم کنید.

– از خوردن غذاهای نفخ‌آور مانند برخی حبوبات چون لوبیا و … کلم و یا سیر پرهیز کنید.

–  وعده‌های پرچرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

–  قبل از وعده‌های غذایی نیمه‌چرب سعی کنید کمی دمنوش گیاهی مانند چای سبز تناول کنید.

– تناول وعده‌های غذایی را منظم کنید. به طور مثال هر روز ساعت ۱۲ ظهر ناهار  و  ساعت ۸ شب شام را صرف کنید.

1 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.