414

چهار راه برای ورزش کردن بدون اینکه از آن باخبر شوید

|
0 دیدگاه

“ورزش فعالیتی نیست که همواره به همراه آگاهی و در نظر گرفتن وقت زیادی انجام بگیرد”.

چهار راه برای ورزش کردن بدون اینکه از آن باخبر شوید

ورزش کردن بعد از یک روز کاری سخت می تواند به دلیل خستگی و با نبودن باشگاهی در نزدیکی خانه و یا محل کار و همچنین کمبود وقت، کاری خسته کننده و غیر منطقی به نظر برسد.

محققان در دانشگاه مک مستر (McMaster University in Ontario) کانادا ۳۰ دقیقه بالا رفتن از پله ها را به عنوان جایگزین انتخاب کرده اند که می تواند به عنوان فعالیتی مفید برای بدن شما به شمار بیاید.

طبق گفته پروفسور حرکت شناسی، مک مستر، بالا رفتن از پله ها کاری است که تمامی افراد می توانند حتی در آپارتمان، بعد از کار و یا در ساعات مربوط به خوردن نهار، نیز آن را انجام دهند. بالا رفتن از پله ها خود به تنهایی کاری چالش برانگیز بوده که می تواند به داشتن بدنی کاملا خوش فرم کمک کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بالا رفتن از پله تا میزان دو یا سه برابر بیشتر از دویدن بر روی سطحی صاف به سوزاندن کالری های اضافی یبدن کمک می کند.

برای رسیدن به مطالبی قابل اعتماد محققان ۱۷ مرد سالم با سن میانگین ۶۴ سال را با در نظر گرفتن سه فعالیت جداگانه: وزنه برداری، پاده روی، و بالا رفتن از پله ها مورد بررسی قرار دادند.

در نهایت مشخص شد افرادی که از پله ها بالا می روند بسیار سریع تر از دو گروه دیگر به اوج فعالیت های جسمی خود رسیده و در این صورت خیلی زودتر به مرحله چربی سوزی می رسند.

و همچنین مشخص شد که فعالیت مربوطه به میزان ۵۰ درصد بیشتر از برداشتن وزنه های سنگین و بالا رفتن از شیب تند و همچنین به میزان مساوی از دویدن سریع بر روی سطحی صاف برای افزایش چربی سوزی بدن در نظر گرفته شده است.

طبق مطالعه جدید که در مجله پزشکی و علوم مربوط به ورزش و فعالیت های ورزشی (Medicine & Science in Sports & Exercise) آمده است،

شیبالا (Gibala) و همکاران او انجام فعالیت های مربوط به تمرین های سخت به همراه زمان های کوتاه مدت استراحت (SIT)-افزایش و بالا رفتن سریع ورزش های سخت و طی آن استراحت های کوتاه مدت-می تواند گزینه ای مناسب جهت جایگزین کردن فعالیت های مربوط به تناسب اندام باشد؟

جهت انجام این مطالعات ۳۱ خانم که قبلا در فعالیت های ورزشی جدی را دنبال نکردند ولی در عین حال بدنی سالم داشتند به دو گروه جهت انجام فعالیت های ورزشی تقسیم شدند. هر دوگروه باید جلسه ۱۰ دقیقه ای که شامل گرم کردن ها، سرد کردن ها و ریکاوری می بود را طی می کردند.

مورد اول شامل سه جلسه به همراه ۲۰ ثانیه بالا رفتن از پله ها با  سرعت زیاد بود که پس از آن نتایج به دست آمده با گروهی که برای انجام فعالیت های ورزشی خود از دوچرخه ها استفاده می کردند  مقایسه شد. گروه دوم از افراد مورد مطالعه برنامه بالا رفتن و سپس پایین آمدن از پله ها را به مدت ۶۰ ثانیه دنبال کردند.

هر دو گروه به مدت یک ماه و نیم فعالیت های خود را دنبال کردند. در نهایت مشخص شد که، بالا رفتن از پله ها سیستم مربوط به قلب و تنفس را به میزان چشم گیری افزایش می دهد که در نتیجه آن طول عمر افراد نیز افزایش پیدا می کند.

رسیدن به سلامت بدن می تواند به راحتی در طی جای دادن برنامه ورزشی با زندگی ما پیش گرفته شود که کاملا با برنامه ریزی کردن فعالیت های مربوط به زندگی نرمال با ورزش کاملا در تضاد است.

به گفته نویسنده کتاب “یک دقیقه ورزش” (The One Minute Workout)، تنها ۱۰ دقیقه ورزش کردن آسان به همراه ۲۰ ثانیه میان استراحت می تواند به میزان ۵۰ دقیقه ورزش کردن مداوم با تلاش متوسط، برای بدن ماثر باشد.

پیاده روی

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در کنگره قلب و عروق اروپا آمده، ۲۵ دقیقه پیاده روی با سرعت بالا در هر روز می تواند طول عمر مفید افراد را تا هفت سال افزایش دهد.

تعداد ۶۹ فرد سالم بین سن های ۳۰ تا ۶۰ که تا کنون سیگار نکشیده و همچنین برنامه ورزشی منظمی را دنبال نکرده بودند جهت رسیدن به نتایج مربوطه در دانشگاه زارلاند (Saarland University in Germany) مورد بررسی قرار گرفتند.

بعد از شش ماه انجام ورزش اروبیک، آزمایش های مربوط به خون مشخص کرد تمرینات قدرتی به همراه تمرینات با شدت بالا فرآیند ضد پیری را تحریک کرده و به ترمیم دی ان ای کمک می کند.

رقصیدن

رقصیدن می تواند به عنوان ورزشی کاملا جذاب شناخته شده که سلامت قلب را با قوی تر کردن و بهبود هماهنگی بدن تضمین می کند. ۳۰ دقیقه دنبال کردن کلاس رقص می تواند میزان ۲۵۰ تا ۱۳۰ کالری را در بدن بسوزاند که این مقدار مساوی کالری از دست رفته به هنگام دویدن آهسته می باشد.

انتخاب نوع رقص بر روی میزان چربی از دست رفته بدن تاثیر داشته بطوریکه دنبال کردن رقص های آرام مثل تانگو تا میزان ۲۰۰ کالری و ۳۵۰ کالری در رقص های سریع تر مثل اسوینگ (Swing) و حتی ۵۰۰ کالری در ورزش اروبیک را در هر جلسه تمرینی می سوزاند.

نواختن ساز موسیقی

طبق مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ نواختن وسیله موسیقی مثل ویولن می تواند به از بین بردن کالری ها کمک کند. نواختن ویولن به مدت یک ساعت میزان تقریبی ۱۷۴ کالری را در بدن می سوزاند. فردی که ۱۱۰  پوند وزن داشته می تواند در طی یک دوره از کلاس ویولن به مدت هر ۳۰ دقیقه تا میزان ۳۸ کالری را در بدن خود بسوزاند.

به طور کل ما با انجام دادن فعالیت های مورد علاقه خود بدون باخبر بودن از زمان و سختی کار مربوطه می توانیم به راحتی از دست چربی های خود خلاص شویم.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.