386

چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود؟

|
0 دیدگاه

سر هر فرد بالغ به طور میانگین دارای ۱۰۰٫۰۰۰ الی ۱۵۰٫۰۰۰ تار مو است و تقریبا روزانه ۲۵ الی ۱۰۰ تار از آن ها ریخته می شود.

چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود؟

در نگاه اول شاید این مقدار ریزش مو زیاد به نظر آید اما کاملا طبیعی بوده و تقریبا همه ما این میزان مو در روز از دست می دهیم. بعضی از افراد متوجه این ریزش نمی باشند و بعضی دیگر به دلیل حساسیت ذهنی و فکری خود به آن بیش از حد توجه می کنند.

مطلبی که باید به آن توجه کرد این است که هر گاه تار مویی ریخته می شود مجددا مویی جدید از همان نقطه به مرور زمان روییده می شود، اما گاهی اوقات عواملی موجب تضعیف ریشه موها شده و رویش مجدد مو را با مشکل روبرو می کنند،

در حقیقت نباید از ریزش موها نگران بود بلکه عدم رویش مجدد موها عامل نگرانی است به عبارتی مشکل زمانی ایجاد می شود که میزان ریزش موها بیش از رویش آن ها باشد  که به مرور باعث کاهش تراکم موها می گردد.

ریزش مو تا ۱۰۰ تار در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود و نیازی به مراجعه به پزشک برای درمان نمی باشد البته بدیهی است هر چقدر این میزان کمتر باشد نکته مثبتی است.

گاهی بصورت موقت بنا به دلایلی از قبیل تغییر فصل، استرس، بی خوابی، آلرژی به برخی از مواد غذایی، بارداری و قاعدگی ریزش موها افزایش می یابد. زمانی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد که میزان ریزش مو بیش از ۱۰۰ تار در روز بوده و به مدت بیش از ۳ هفته ادامه یابد و یا اینکه احساس می کنید تراکم موهایتان با گذر زمان در حال کاهش است.

همچنین اگر تارهای مو همراه با ریشه ریخته شوند حتما نیاز به مراجعه به پزشک برای شروع درمان می باشد.

چگونه مقدار ریزش مو در روز را شمارش کنیم؟

شمارش تعداد تارهای ریخته شده از سر در طی روز امری تقریبا غیر ممکن است برای اینکه بدانید آیا ریزش موهایتان در حد طبیعی است یا خیر، حدود ۶۰ تار از موهایتان را بین انگشتان یک دست قرار دهید سپس این موها را به آهستگی به جهات مختلف بکشید،

اگر تعداد موهایی که ریخته و در دستتان قرار می گیرد بین ۵ تا ۸ عدد باشد ریزش موهایتان در حد طبیعی است اما اگر بیش از ۱۵ تار از سرتان جدا شود بیانگر آن است که بیش از حد معمول دچار ریزش مو می باشید.

دلیل این آزمایش چیست؟ در اکثر افراد که مشکلی در سلامت موهایشان وجود ندارد ۹۰ درصد از موها در فاز رشد و ۱۰ درصد در فاز استراحت می باشند یعنی ۱۰ درصد از موها مستعد ریزش است.

اگر با کشیدن موها بیش از ۱۵ تار مو ریخته شود بدان معنا است که بیش از ۱۰ درصد از موها در فاز استراحت می باشند و اگر این روال به شکل مزمن ادامه یابد به مرور از حجم موها کاسته خواهد شد.

برخی از دلایل ساده که موجب افزایش ریزش موها می شوند و اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرند عبارتند از:

داروها: برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، لووتیروکسین(داروی تیروئید)، متفورمین(داروی دیابت)، قرص های ضد بارداری  و برخی دیگر سبب ریزش موها می شوند، اگر دارویی مصرف می کنید بروشور آنرا مطالعه کنید و اگر ریزش مو جز عوارض جانبی آن می باشد از پزشک خود بخواهید دارویی مشابه جایگزین نماید.

شامپوها و شوینده های نامناسب: هیچگاه از صابون حتی صابون های گیاهی برای شستشوی موها استفاده نکنید، PH صابون ها مناسب برای پوست بدن است نه سر و موها و استفاده از آن ها موجب ریزش مو در بسیاری از افراد می گردد.

توصیه می شود از شامپوهای استاندارد و تولید شده توسط لابراتوارهای معتبر استفاده کنید و هر ۶ ماه یکبار شامپوی مصرفی خود را عوض نمایید، می توانید ۲ شامپو که به موهایتان سازگار است را انتخاب و هر کدام را بصورت دوره ای به مدت ۶ ماه مصرف نمایید.

شستشوی بیش از حد موها: استحمام بیش از یکبار در روز موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر می شود مقدار اندکی چربی طبیعی که توسط غدد سباسه در پوست تولید می شود برای سالم نگه داشتن تارهای مو ضروری است، استفاده بیش از حد از شامپو در هر بار استحمام نیز موجب آسیب به موها می گردد.

استحمام دیر هنگام: چربی بیش از حد پوست نیز باعث ریزش موها می شود، اگر این چربی بیش از ۲ الی ۳ روز بر سر بماند به مرور باعث بسته شدن منافذ پوستی شده و رویش موها را با مشکل روبرو می کند.

با توجه به آلودگی های محیطی توصیه می شود با یک شامپوی ملایم که با نام شامپوهای روزانه نیز شناخته می شوند هر روز و یا حداکثر یکروز درمیان موهای خود را شستشو دهید.

استحمام با آب گرم: استفاده از آب بیش از حد گرم موجب کشش پوست و گشاد شدن منافذ آن شده و موهایی که دارای ریشه سستی می باشند را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب ریزش آن ها می گردد.

استفاده از سشوار: حرارت زیاد سشوار به مانند آب گرم موجب آسیب به پوست سر و ریزش موها می شود، اگر به دلایلی مانند سرما در فصل زمستان مجبور به استفاده از سشوار جهت خشک کردن موهایتان می باشید از حداقل دمای آن و با فاصله ۳۰ سانتی متری از سر خود استفاده کنید.

رنگ مو و حالت دهنده های شیمیایی: رنگ کردن بیش از حد مو و استفاده از ژل ها و اسپری های حالت دهنده نیز به مرور زمان موجب آسیب به تارهای مو و نازکی آن ها می گردند.

تغذیه ناصحیح: عدم مصرف میوه ها، سبزیجات تازه و منابع غذایی حاوی پروتئین به میزان کافی سبب کمبود ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین در بدن می شوند که ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

توصیه می شود ۲ وعده میوه و سبزی در روز که حاوی ویتامین های C، A، پتاسیم و ۲ الی ۳ وعده ماهی در هفته که حاوی پروتئین، ویتامین D،روی، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند مصرف نمایید.

همچنین توصیه می شود برنج را بصورت کته مصرف کنید نه پلو، زیرا به واسطه آبکش کردن آن بخش زیادی از ویتامین های ب هدر می رود.

اگر با رعایت موارد ذکر شده کماکان ریزش غیر عادی مو را تجربه می کنید به پزشک متخصص جهت ریشه یابی علل و درمان آن مراجعه کنید.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.