1643

تاثیرات ورزش در روحیه

|
0 دیدگاه

اگر اغلب دچار افسردگی، استرس و احساسات منفی هستید با موارد زیر می توانید روحیه تان را بهبود دهید.

تاثیرات ورزش در روحیه

عادتهای سالم متعددی وجود دارد که ممکن است شما در زندگی روزمره خود آنها را بکار ببرید ولی از تاثیرات آنها در تغییر روحیه تان اطلاع نداشته باشید.

آیا روحیه و بطور کلی حال شما، نوسان دارد؟ یا دچار افسردگی،اضطراب و این قبیل احساسات منفی هستید؟ این احساسات منفی غالبا دلایل هورمونی داشته و از عادتهای ناسالم ما ناشی می شوند. برای تغییر عادتهای اشتباه و ایجاد تعادل هورمونی در بدن خود، نکاتی که در ادامه می آید را مطالعه کنید.

۱٫ورزش

شاید خیلی کلیشه ای بنظر بیاید، ولی ورزش یکی از مهمترین عادتهایی است که برای داشتن روحیه ای شاد  بایستی از همین حالا شروع به انجام آن کنید. ورزش مانند جرقه ای است که زنجیره تولید هورمونهایی که باعث احساس شادی و آرامش در ما می شوند را روشن می کند.

ورزش باعث انجام واکنشی در بدن می شود که میزان هورمونهای سروتونین، دوپامین، آدرنالین و اندروفین ها را افزایش می دهد. همه این هورمونها باعث می شوند که شما در هر زمانی احساس خوبی داشته باشید. به علاوه، مطالعات نشان داده است که ورزش کردن به افراد کمک می کند که بهتر با استرس و نگرانی مقابله کنند.

بهترین ورزشهایی که برای جلوگیری از استرس توصیه می شود شامل: تمام ورزشهایی که قلب را قوی می کنند، یوگا و حتی پیلاتس. توجه داشته باشید که چه ورزشی رابیشتر دوست دارید و کدامیک برایتان موثر تر است. گفته می شود که حتی رقصیدن به مدت نیم ساعت در روز نیز تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد.

۲٫ مصرف غذاهای فرآوری نشده

اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، صنعت غذاهای فرآوری شده خطری جدی برای سلامت انسان  محسوب می شوند و مصرف این غذاها می تواند تهدید جدی برای سلامت جسمی و روحی ما باشد. تمام تبلیغاتی که در مورد این غذاها می شود و بعضا در آنها گفته می شود که باعث شادابی و سلامت شماست،

تنها راهی برای بازاریابی و خالی کردن جیب شما می باشد. برای داشتن حال بهتر بایستی غذاهای فرآوری شده، شکر اضافه و چربیها را کنار گذاشته و غذاهای سالم مصرف کنید. هیچ چیزی بهتر از یک گوجه فرنگی تازه و آووکادو یا یامقداری نارگیل در یک آبمیوه نمی تواند  به سرعت حال شما را بهتر کند.

مواد غذایی خام و سالم مثل میوه ها و سبزیجات کلید داشتن روحیه و حال خوب هستند.

۳٫زندگی  اجتماعی

یکی دیگر از عادتهای روزمره ما که بایستی مراقب آن باشیم روابط اجتماعی ما با دیگر افراد است. همه ما برای جلوگیری از افسردگی، تنهایی، پرخوری ناشی از تنهایی یا افسردگی و برای داشتن تفریح و سرگرمی در زندگی نیاز به روابط اجتماعی سالم داریم. برای داشتن یک زندگی اجتماعی سالم، ابتدا بایستی از نوشیدن مشروبات الکلی صرفنظر کنید،

به اندازه کافی استراحت کنید و عادتهای غذایی ناسالم خود را کنار بگذارید.  پس هنگامی که در جمع دوستانتان هستید نیز این موارد را رعایت کنید و رژیم  غذایی سالم خود را داشته باشید و از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنید، زیرا با دوستان بودن و تفریح باعث تقویت سلامت اجتماعی شما می شود و حیف است که این حال و روحیه خوب را با مصرف غذاهای ناسالم  خراب کنید.

۴٫مصرف پروتئین

مغز و بدن ما برای اینکه به سطح بهینه ای برای فعالیت برسند به پروتئین نیازمندند. اگر دنبال پروتئینی با کیفیت بالا هستید، هرگز پودرهای پروتئین را مصرف نکنید. در عوض، سعی کنید فرم خام پروتئین را استفاده کنید.

همچنین وقتی صحبت از برنامه غذایی به میان می آید سعی کنید گوشت  ماهی و مرغ ، تخم مرغ و گوشت گاو ارگانیک را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اگر به دنبال پروتئینهای گیاهی هستید  انواع مغزها و آجیل های خام، تخمه ها، توفو، نخود سبز، انواع لوبیا و حبوبات را برای برنامه غذایی خود انتخاب کنید.

دریافت پروتئین کافی امری حیاتی برای  تامین سلامت روانی و بهتر شدن حال ما می باشد. اگر به دنبال پروتئین در غلات هستید، جو دوسر دارای محتوای پروتئین بالا و کربوهیدرات کمی می باشد. همه فرم های پروتئین باعث بالا رفتن میزان  آمینو اسیدها در بدن می شوند.

این افزایش میزان آمینو اسیدها عملکردها و متابولیسم هایی را در مغز موجب می شود که نهایتا روحیه ما را بالا می برند.

۵٫اجتناب از مصرف شکر

شکر یکی از بدترین مواد غذایی برای داشتن روحیه و حال خوب می باشد. مصرف شکر و شیرینی در ابتدا شما را شاد و پر انرژی می سازد، ولی بعد از حدود نیم ساعت مقادیر زیادی انسولین در خون ترشح می شود.  زیاد شدن انسولین خون، شما را بداخلاق، خسته و مایل به خوردن شکر و شیرینی بیشتر می کند.

اگر مصرف شکر و شیرینی خود را کم کنید، مشاهده خواهید کرد که افسردگی و استرس شما کم می شود، میل به غذای شما اصلاح می شود، تمایلات غذایی ناسالم شما کاهش می یابد و حتی پوست و وزن شما نیز زیبا و متناسب می شود.

۶٫نوشیدن چای

هر زمانی که شما به سمت نوشیدنی های کافئین دار می روید، سعی کنید چای را انتخاب کنید. چای سرشار از آنتی اکسیدانهایی می باشد که نمی توانید در مواد غذایی دیگر پیدا کنید و همچنین ارتباط مستقیمی بین این آنتی اکسیدانها و آرامش اعصاب وجود دارد.

بهترین چای ها برای آرامش و کاهش استرس چای سبز و چای گیاهی می باشند. همچنین چای رویبوز، نوعی چای قرمز رنگ است که برای سلامت پوست بسیار مفید بوده و مشکلات پوستی را کاهش می دهد.

۷٫خواب خوب

ارزش یک خواب و استراحت خوب در طول شب به اندازه ای است که سلامتی شما را خیلی سریعتر از هر عامل دیگری تامین خواهد کرد. اگر برایتان امکان دارد ۷ تا ۸ ساعت بخوابید و تاثیرآن را  بر روحیه تان در روز بعد ببینید.

همه مواردی که در بالا ذکر شد واقعا می توانند روحیه شما را تغییر دهند. شاید تمام این موارد خیلی ساده بنظر برسند ولی بسیاری از افراد این عادتها را به عنوان فعالیت های ضد افسردگیانجام می دهند.

 بدیهی است که اگر این روشها نیز  به طریقه منفی و اشتباه انجام شوند می توانند مضر باشند، پس همیشه روشهای طبیعی تر را انتخاب کنید و در انجام آنها حد اعتدال را رعایت کنید.

 ورزش و گرفتن تصمیمات بهتر

ورزش، بخشی از مغز شما به نام (قشر جلویی مغز سطح شکمی) را که برای تصمیم گیری و پردازش عاطفی، مهم است، فعال می کند.

 ورزش و کاهش حالات منفی

علاوه بر کمک به ما برای تصمیم گیری، قشر جلویی مغز سطح شکمی، احساسات منفی مانند ترس را پردازش کرده و به ما کمک می کند تصمیم بگیریم که آیا شرایط خاص، خطرناک هستند یا نه. ورزش منظم به شما کمک می کند احساسات منفی را بهتر پردازش کنید، بنابراین می توانید روی چیزهای مثبت، متمرکز بمانید.

 ورزش و کاهش استرس

افرادی که ورزش می کنند، بطور موثرتری می توانند با عوامل استرس زا در محیط اطرافشان مقابله کنند. ورزش منظم در واقع بخشی از مغز شما به نام (هسته رافه پشتی) را تغییر می دهد.

این بخش از مغز، مسئول تنظیم خلق و خو (از طریق یکی از انتقال دهنده های عصبی که سروتونین تولید می کند) و هشدار دادن به شما در مورد حضور استرس در محیط اطرافتان (از طریق انتقال دهنده عصبی دیگری به نام ماده P) می باشد.

 ورزش و کاهش اضطراب و تنش

ورزش، سطح سروتونین شما(که انتقال دهنده عصبی احساس خوب است) را افزایش می دهد که به کاهش احساسات منفی و افزایش احساسات مثبت کمک می کند.

 ورزش، باعث تقویت حافظه می شود

ورزش، سطح فعالیت در بخشی ازمغز شما به نام هیپوکامپ را که نقش کلیدی در کمک به شما برای تشکیل خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی دارد، افزایش می دهد.

 ورزش، باعث بهبود عملکرد شناختی می شود

تحقیقات نشان می دهد که حتی جلسات کوتاه ورزش شدید در طول روز کاریتان می تواند کارایی و بهره وری را افزایش دهد.

 ورزش، به کاهش درد کمک می کند

همه از سرخوشی یا نشئگی دویدن (runner’s high) اطلاع دارند، یک احساس کاهش درد که در جلسات تمرین طولانی اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد که شما برای دیدن مزایای کاهش درد ورزش، مجبور نیستید در دوی ماراتن شرکت کنید. حتی فعالیتهای کم برخوردی مانند ایروبیک در آب نیز می توانند به کاهش درد کمک کنند.

 ورزش، حس رضایت از بدن را افزایش می دهد

افرادی که ورزش می کنند، معمولا بلافاصله بعد از تمرین، افزایش رضایت از بدن را گزارش می کنند. آنهایی که ورزش می کنند، در مقایسه با افرادی که بندرت تمرین میکنند، بطور کلی سطوح پایین تری از نارضایتی از بدن را گزارش می کنند.

 افرادی که ورزش می کنند، روابط عاشقانه بهتری دارند

محققان از دلیل آن مطمئن نیستند. دلیلش می تواند آن باشد که ورزش باعث می شود احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید. شاید زندگی شما را بهبود می بخشد یا شاید روحیه خوب شما بخاطر ورزش، به برطرف کردن هرگونه مشکلاتی که ممکن است با شریک زندگی تان داشته باشید، کمک می کند.

 ورزش، شما را شادتر می کند

مطالعات همچنان نشان می دهند افرادی که ورزش می کنند، شادتر هستند. با در نظر گرفتن اینکه تمام موارد بالا با هم ادغام می شوند، تعجبی هم ندارد.

اگر شما مستعد افسردگی یا اختلال خلقی فصلی هستید، ورزش باید یکی از نقاط اتکای اصلی شما باشد و حتی اگر با آن مشکلات درگیر نیستید، رفتن به باشگاه هنوز هم می تواند اثرات مثبتی بر شما بگذارد که ارزشش را دارد.

1 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.