114

سندروم تونل کارپبه : به علت تکنیک اشتباه گرفتن دسته دوچرخه

|
0 دیدگاه

دست‌هاي بي‌حس چه به سبب احساس ناراحتي و چه به دلیل عدم كنترل، مي‌توانند يك تمرین خوب را خراب كنند.

سندروم تونل کارپبه : به علت تکنیک اشتباه گرفتن دسته دوچرخه

يكي از دلايل شايع و قابل پيشگيري بي‌حسی دست‌ها، با نام فلج فرمان دوچرخه نيز شناخته مي‌شود. اين حالت، نتيجه فشار بيش از حد روي عصب اولنار يا مياني در محلي است كه از مچ وارد دست مي‌شود.

آگاهي از اين علت، شما را به يافتن راه‌حل‌هايي هدايت مي‌كند كه براي رفع فلج فرمان خودتان عملي باشد.

جايي كه دست و فرمان به هم مي‌رسند

اعصاب اولنار در انتهاي كف دست در مقابل شست از مچ، وارد دست مي‌شوند. اعصاب اولنار در داخل اين برآمدگی قرار گرفته اند، در قسمتي كه اصطلاحاً پاشنه دست ناميده مي‌شود و غالباً همان جايي از دست است كه روي فرمان دوچرخه قرار مي‌گيرد.

این عصب از ميان كانال Guyon عبور كرده و توسط استخوان‌هاي مچ و دست فشرده مي‌شود. اگر فشار زیاد باشد، انگشت كوچك و انگشت دوم (حلقه) شما بي‌حس خواهند شد و اگر فشار بيشتر شود، مي‌تواند به بي‌حسي كامل دست منتهي گردد.

عصب مياني از طريق تونل كارپال و از بين عصب اولنار و پايه انگشت شست، از مچ وارد دست مي‌شود. فشار بيش از حد در اين ناحيه باعث بی‌حس شدن انگشتان مياني و اشاره شما خواهد شد. بي‌حسي در این ناحیه ممکن است به بي‌حسي عصب اولنار نيز مربوط باشد.

راه‌حل‌هاي فلج فرمان

قرار گرفتن دستان شما روی فرمان با زاویه‌ای كه به مچتان امكان دهد در حالت طبيعي قرار بگيرد، ايدئال است. هرگونه اتساع مچ، فشاری اضافي را روي اعصابي كه وارد دست شما مي‌شوند، اعمال مي‌كند.

قرار دادن دست‌ها روي فرمان با كمترين خميدگي ممكن در مچ، به اعصاب امكان مي‌دهد تا آزادانه در كف دستان شما امتداد داشته باشند.

تغيير موقعيت فرمان در طول تمرین مي‌تواند علائم فلج فرمان را کاهش دهد. اگر روي يك دوچرخه جاده‌اي با دسته‌هاي خميده به سمت پايين (Drop)، احساس كرديد که در حال دچار شدن به بي‌حسي هستيد، دست خود را به موقعيت متفاوتي حركت دهید كه فشار را از پاشنه دست شما برداشت شود.

اين كار روي يك دوچرخه کوهستان با فرمان صاف، كمي دشوار است زيرا موقعيت‌هاي محدودتري برای جابجایی دست وجود دارد.

اگر غالباً دچار فلج فرمان مي‌شويد و به‌طور مرتب روي يك دوچرخه کوهستان با فرمان صاف تمرین مي‌كنيد، سعی کنید در هنگام گرفتن فرمان مچ خود را زیاد خم نکنید و برای روش های کمکی به اضافه كردن سری‌های ميله فرمان نظیر (شاخ گاوی) براي ايجاد يك موقعيت بيشتر فکر کنید.

به‌ياد داشته باشيد كه آنها را به‌طور صحيح تنظيم كنيد. وضعيت عمود بر زمين درست نيست. آنها بايد با زاويه‌اي كه مچ دستان شما را در حالت طبیعی نگه‌می‌دارند، به سمت جلو قرار گرفته باشند.

لايه‌گذاري زیر دست‌ها نيز مي‌تواند به تسكين فلج فرمان كمك كند. اين كار مي‌تواند با دو برابر كردن نوارپيچي ميله فرمان، پدهاي ژله‌اي زير فرمان و يا دستكش‌هاي داراي بالشتك انجام شود. اول دستكش‌ها را امتحان كنيد و مطمئن شويد كه با دست شما تناسب دارند.

اگر دستكش‌ها بيش از حد شُل باشند، باعث ایجاد تاول مي‌شوند و اگر بيش از حد تنگ باشند نيز مي‌توانند بي‌حسي بيشتري را ايجاد كنند. بعضي از دستكش‌هاي بيش از حد بالشتك‌گذاري شده، همچنين مي‌توانند با متمركز نمودن فشار روي پد‌هاي اضافي بزرگ، باعث بی‌حسي شوند.

حركت زين به‌ سمت پايين و عقب نيز مي‌تواند فشار را از روي دستان شما بردارد. البته مراقب باشيد، زيرا استفاده از اين روش مي‌تواند مشكلات موقعيتي ديگري را به همراه داشته باشد. هميشه هر تغييري كه اعمال مي‌كنيد را به صورت تدريجي انجام دهيد.

اگر اين راه‌حل‌ها مؤثر نبودند به‌ يك متخصص متناسب‌سازي دوچرخه مراجعه كرده تا وضعيت شما روي دوچرخه را بررسي نمايد.

به‌علاوه، ممكن است که به يك متخصص سلامتي نیز نیاز داشته باشید تا تعيين كند كه دقيقاً چه چيزي در اعصاب شما اتفاق مي‌افتد. آنها مي‌توانند تمريناتي براي تسكين اعصاب آزرده به شما بدهند.

عصب

شناخت عصب‌هايي كه فلج فرمان را ايجاد مي‌كنند، می‌تواند راهکار بهتری را در مقایسه با شناخت علت ايجاد وضعيت مذكور و راه برطرف کردن آن، در اختیار شما قرار بدهد. اين اصلاحات ساده، مؤثر خواهند بود و به‌آساني مي‌توانيد آنها را امتحان كنيد.

اگر مشكل ادامه داشت براي به‌دست آوردن يك ديد عيني و آگاهانه به سراغ يك متخصص برويد تا بتوانيد سواري را تحت كنترل كامل خود نگهداريد.

دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

مهمترین آسیب های وارده به مچ دست در دوچرخه سواران سندروم تونل کارپ و سندروم تونل اولنار است که معمولا به علت تکنیک اشتباه در گرفتن دسته دوچرخه ایجاد میشود.

سندروم تونل اولنار که در دوچرخه سواران به آن فلج دسته دوچرخه Handlebar palsy هم میگویند به علت فشار دسته دوچرخه به عصب اولنار در ناحیه مچ دست ایجاد میشود.

این آسیب بیشتر در کسانی بوجود میاید که در موقع گرفتن دسته دوچرخه مقدار زیادی از وزن تنه خود را بر روی مچ دست انداخته و بخصوص برجستگی استخوانی که در پاشنه مچ دست در طرف استخوان اولنار قرار دارد را بر روی دسته دوچرخه فشار میدهند.

این برجستگی استخوانی همان استخوان همیت بوده و از کنار این استخوان, عصب اولنار عبور میکند. وقی دوچرخه سوار تمام فشار وزن تنه را بر روی طرف آلنار مچ دست میاندازد عصب اولنار در این ناحیه تحت فشار قرار میگیرد.

علائم این بیماری بصورت احساس خواب رفتگی انگشتان کوچک دست و گزگز و مور مور آنها است.

گاهی اوقات همراه با این علائم حسی علائم حرکتی بصورت احساس ضعف و کاهش قدرت در انگشتان دست و یا حتی تغییر شکل و انحراف انگشتان کوچک دست به پشت و یا لاغر شدن عضلات بین استخوان های کف هم دست ایجاد میشود.

راه پیشگیری از این بیماری اینست که در هنگام دوچرخه سواری ارتفاع دسته دوچرخه را طوری تنظیم کنیم که فشار وزن کمتر به مچ دست وارد شود.

از طرف دیگر در حین گرفتن دسته دوچرخه برجستگی استخوان همیت را به دسته دوچرخه فشار ندهیم و در حین دوچرخه سواری وضعیت مچ دست بر روی دسته دوچرخه را مرتبا تغییر دهیم.

بیماری دیگر که در مچ دست دوچرخه سواران ایجاد میشود سندروم کانال کارپ است. این مشکل معمولا به علت انحراف شدید مچ دست به عقب در حین گرفتن دسته دوچرخه ایجاد میشود.

در این حال عصب مدیان در مچ دست تحت کشش و فشار زیاد قرار گرفته و علائم بیماری بصورت بیحسی و گزگز در انگشتان دوم و سوم دست بروز میکند. برای پیشگیری از این بیماری باید دقت کرد تا در حین گرفتن دسته دوچرخه، دست در امتداد ساعد قرار گرفته و مچ دست زیاد به عقب انحراف پیدا نکند.

مچ پا

یکی از مشکلات مچ پا در دوچرخه سواران تاندنیت آشیل است که موجب درد پشت مچ میشود. این مشکل معمولا به علت بالا قرار گرفتن زین دوچرخه ایجاد میگردد.

در این موارد وقتی رکاب در ساعت شش یعنی پایین ترین موقعیت خود قرار دارد پنجه پای دوچرخه سوار به رکاب نمیرسد و وی مجبور است مچ پای خود را به پایین خم کند. همین خم کردن مچ پا موجب فشار بیش از حد به تاندون آشیل و بدنبال آن التهاب تاندون میشود.

علت دیگر این مشکل اینست که دوچرخه سوار نوک پنجه خود را بر روی رکاب قرار میدهد و فشار به رکاب را با نوک پنجه انجام میدهد که اشتباه است.

از دیگر علل درد مچ پا در دوچرخه سواران تغییر زیاد شیب کف پا در حین رکاب زدن است. به این معنی که وقتی کف پای دوچرخه سوار در بالاترین یا پایین ترین حالت چرخش رکاب قرار میگیرد دوچرخه سوار به آن شیب های متفاوتی میدهد.

این کار موجب اعمال فشار زیاد به مفصل مچ پا و دردناک شدن آن میشود.

درد کف پا در دوچرخه سواران میتوان به علت کفش نامناسب و یا استفاده زیاد از دنده سنگین ایجاد شود.

گزگز پا در دوچرخه سواران معمولا به علت استفاده از کفش تنگ یا سندروم کمپارتمان مزمن در ساق ایجاد میشود.

این مطلب برگرفته از چندین مقالات پزشکی میباشد .امید است مفید واقع شود .سلامتی (سلامت شما را ) از درگاه خداوند خواستار است.

[click_like post_id='175221']

salam_adminn
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.